zaterdag 12 januari 2013

Wol verven met walnoot

Afgelopen september plukten wij rond de tweehonderd walnoten uit een boomgaard van vrienden., met meerdere gebruiksdoelen; walnoten zijn heerlijk in de appeltaart, in de sla en voor zomaar lekker snoepen...
De groene bolsters, waarmee ze aan de boom hangen waren bedoeld om mee te gaan verven.
Met deze bolsters kun je heel donkerbruin verven. Die kleur wilde ik niet, omdat ik al wol heb van een bruin schaap, maar als je de bolsters bewaard worden ze al spoedig bruin en deze geven een grijsbruine kleur. Met de houten doppen die om de noot zitten, kan je ook heel goed verven. De doppen moeten minstens drie maanden in een emmer water staan. Met het afgevallen blad kan je prachtig beige verven.
Maar gisteren heb ik geverfd met de verrotte bolsters  voor een grijsbruin resultaat en in het restbad daarvan met meekrap voor een roodbruine kleur.

 
Er is nog genoeg voorraad gesponnen wol!!

Voor het eerste bad nam ik 750 gram oude vochtige bruine bolsters, 450 gram wol, de wol werd niet voor-gebeitst.


 En dit is het resultaat; een onbestemde kleur bruingrijs....
In het restbad hiervan voegde ik 20 gram voor-geweekte meekrap en 200 gram wol.


 Met dit resultaat....


De beide resultaten samen in de vrieskou aan de waslijn.
Ik vind het niet zo mooi...
Zou er ook een ontkleuringsmiddel zijn?


De 'oogst' van de afgelopen twee dagen; als ik nou nog wat meer rood en zalm verf, dan kan het misschien nog een mooie combinatie worden...
Ik slaap er nog een nachtje over!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen